چطور از معتبر بودن یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شویم؟

ررمد و پوشاک،کیف و کفش چرم، آرایشی و بهداشتی | فروشگاه اینترنتی چیکاتک

نماد اعتماد الکترونیکی ضمانتی برای خریداران است که باعث می شود سایت‌های فروشنده به تعهداتشان عمل کنند. به همین دلیل خریداران اینترنتی حتما باید از سایت هایی خرید انجام دهند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) باشد. برای تشخیص سایت های دارای ای نماد و صحت نماد آنها می توان از طریق وب‌سایت‌های مورد تایید استفاد کرد.

قطعا وجود اعتماد و اطمینان میان خریدار و فروشنده در خدمات اینترنتی اهمیت فراوانی دارد و این موضوع یک از عوامل اصلی و مهم در توسعه تجارت الکترونیک می باشد. البته این اطمینان بیشتر مربوط به خریدار می باشد و لازم است که فروشنده از طرق مختلف این اطمینان را در خریدار حاصل کند. عوامل مختلفی در ایجاد اطمینان در خریدار اینترنتی وجود دارد که شناسایی مالک کسب‌وکار، ارائه اطلاعات کافی از فروشنده، ارائه اطلاعات صحیح و کافی از کالا، ضمانت پس از فروش (گارانتی) محصولات خریداری شده، وجود سازوکار مناسب برای پس گرفتن کالا و بازگشت وجه، امن بودن سایت فروشنده، حفظ اطلاعات شخصی خریدار و تایید کلی کسب و کار توسط یک مرکز معتبر برخی از آنها می باشد.

در میان موارد ذکر شده در بالا تایید کسب و کار توسط مرکزی معتبر بالاترین تاثیر را در ایجاد اطمینان در خریداران دارد و باعث می شود کاربران این گونه سایت های فروشگاهی با رونق خوبی مواجه شوند. علت هم این است که تایید آن مرکز معتبر به معنی این است که سایت مورد نظر امنیت کافی را دارد و از اطلاعات خصوصی خریدار محافظت می کند. علاوه بر این که کالاهای ارائه شده برای فروش در آن سایت تا حدودی با قیمت بازار و واقعیت تناسب دارد. چراکه در صورت وجود مشکل در کالاها و یا سوء استفاده از اطلاعات فرد می‌توان از کسب‌وکار اینترنتی شکایت کرد که این کار روی اعتبار آن سایت تاثیر گذاشته و در روند دریافت تاییدیه مجدد او موثر واقع می شود.

تایید سایت های فروشنده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

در بسیاری از کشورها آن مرکز معتبر برای تایید کسب و کارهای آنلاین وجود دارد که در کشور ما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مسئولیت را به عهده دارد و زیرساخت‌های امنیتی لازم را انجام می دهد و نماد اعتماد الکترونیکی را به کسب‌وکارهای اینترنتی دارای شرایط لازم اعطا می کند. اما باید بدانید که با توجه به اهمیت نماد اعتماد الکترونیکی در ایجاد اعتماد کاربران، اعطای آن قانونمند بوده و در چارچوب خاصی می باشد که در صورت دارا بودن آن شرایط و قوانینی تعیین شده توسط سایت مورد نظر، نماد الکترونیکی به آن اعطا می شود.

ررمد و پوشاک،کیف و کفش چرم، آرایشی و بهداشتی | فروشگاه اینترنتی چیکاتک

نماد اعتماد الکترونیکی در اصطلاح به اینماد (Enamad) معروف است که علامت آن ترکیبی از کلمه «نماد» و حرف «e» به رنگ آبی می باشد که در بالا یا پایین سایتهای فروشنده قرار می گیرد و بیانگر فعالیت قانونی و تایید شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور می باشد. البته وجود این علامت در سایت ها به تنهایی کافی نیست و باید اطلاعات آن سایت نیز در سامانه “ای نماد ” ثبت شده باشد. برخی سایت ها به طور جعلی از تصویر نماد الکترونیک استفاده می کنند تا کاربران را فریب دهند.

برخی از سایت ها نیز برای فریب کاربران از ظاهری کاملا شبیه به سایت های معروف استفاده می کنند تا خریدار با مراجعه به آن سایت متوجه جعلی بودن آن نشود و تصور کند که سایت مورد نظر همان سایت فروشگاهی معروف می باشد. در این روش کلاهبرداران اطلاعات کارت بانکی خریدار را سرقت کرده و حساب او را خالی می کنند. این روش که اصطلاحاً فیشینگ نامیده می شود رایج ترین روش کلاهبرداری در اینترنت است که تاکنون قربانیان زیادی گرفته است. به همین دلیل لازم است پیش از خرید و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی از صحت نماد اعتماد الکترونیکی اطمینان پیدا کنید.

بررسی اطلاعات سایت فروشنده در سامانه ای‌نماد

اما برای اطمینان از ای نماد سایت و فعالیت قانونی آن باید روی علامت نماد الکترونیک کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به آن کسب و کار در سامانه ای نماد شوید. در آن صفحه اطلاعات سایت فروشنده، مالک و تاریخ اعتبار نماد ذکر شده است. این اطلاعات را به دقت بررسی کنید و در صورت عدم وجود مغایرت و صحت آنها اقدام به خرید نمایید. توجه کنید که حتما تاریخ نماد سایت فروشنده منقضی نشده باشد. در صورت صحت تمام موارد می توانید اقدام به خرید از آن سایت نمایید.

البته برخی سایت ها ای نماد خود را در دسترس کاربران قرار نمی دهند. برای اطمینان از فعالیت این سایت ها نیز روشی وجود دارد. در صورتی که نماد اعتماد الکترونیک در یک سایت فروشنده وجود ندارد می توانید برای بررسی آن از طریق سامانه ای نماد اقدام کنید. در بخشی از این سامانه فهرست سایت های دارای ای نماد قرار گرفته است که می توانید سایت مورد نظر خود را در آن جستجو کنید. در صورت وجود سایت در فهرست مذکور می توان از صحت فعالیت آن اطمینان پیدا کرد.

منبع: ویرگول

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.